Iedereen ter wereld is bekend met het fenomeen ‘Made in China’. Dit is ook niet gek, want dit label is het meest internationaal herkenbare label ter wereld. Ook jij hebt waarschijnlijk wel minstens één product thuis liggen met dit label. Denk niet alleen aan kledingstukken, maar ook aan huishoudelijke artikelen tot aan elektronica. Je zult waarschijnlijk ook steeds vaker de afkorting PRC tegenkomen, maar wat betekent dit precies? En hoe heeft dit label de wereldwijde economie beïnvloed? Alle antwoorden op deze vragen hebben wij op een rijtje gezet, dus lees snel verder.
Grootmacht
Sinds een halve eeuw heeft China als land zichzelf ontwikkeld als een echte economische grootmacht. Maar hoe begon dit precies? Hierbij is het belangrijk om terug te gaan naar 1978, toen de Chinese dictator en grondlegger van de Volksrepubliek China overleed. Mao was maar liefst 26 jaar het gezicht van de Volksrepubliek China, maar twee jaar later nam Deng Xiaoping de macht over. Als leider van de communistische partij van China regeerde hij van 1978 tot 1989. Gedurende deze jaren kende het land een flinke economische groei. Maar wat heeft daaraan bijgedragen? Deng Xiaoping introduceerde marktwerking. Hierbij komt de prijs tot stand op basis van vraag en aanbod. Door de concurrentie van meerdere aanbieders van een bepaald product of dienst ontstaat er een gunstige prijs voor de consument. Nadat dit concept werd geïntroduceerd in China kwamen er al snel gunstige economische voordelen om de hoek kijken. De buitenlandse handel steeg maar liefst van dertien miljard tot honderd miljard gedurende zijn regeerperiode. Dit was maar liefst zeven keer zoveel! Maar had de introductie van marktwerking alleen maar economische voordelen? Dat zeker niet. Het ging namelijk ook gepaard met een grote kloof tussen arm en rijk. De jaren die volgden, onder de regie van de oude Deng, werd het concept van kapitalisme nog meer ingewijd. Hierbij werden de importheffingen ook verlaagd, wat buitenlandse investeerders aantrok. Uiteindelijk pakte dit economisch positief uit voor het land, want het buitenlandse kapitaal vloeide binnen.
De opkomst
De opkomst van China als een productie grootmacht begon dus pas in de late 20e eeuw. Toen China zijn economie opende voor de wereld in de jaren 80 en 90, begonnen buitenlandse bedrijven massaal productiefaciliteiten in het land te vestigen. Lage arbeidskosten, een enorme arbeidskracht en een groeiende infrastructuur maakten China een aantrekkelijke bestemming voor productie. Fabrieken werden al snel gevestigd in China voor de productie van verschillende goederen, van elektronica tot aan speelgoed. Door de lage productiekosten staat het ‘Made in China’ label voor een betaalbaar product. Hierdoor associeert bijna iedereen over de hele wereld producten met dit label met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Het ‘Made in PRC’ label gaat dus vaak gepaard met een goede prijs-kwaliteitsverhouding, maar het brengt de laatste jaren ook enkele negatieve percepties met zich mee. Behalve dat het betaalbaar is, ontstond er langzaam ook het idee dat goedkope producten uit China van mindere kwaliteit zijn. Er werden namelijk steeds vaker defecte producten geleverd of een namaak van bekende merken. Toch heeft China de laatste jaren veel aandacht besteed aan deze misstanden. Fabrikanten worden gevraagd door de Chinese overheid om beter de regelgeving te hanteren. Deze regelgeving is bovendien strenger geworden, zodat fabrikanten de kwaliteit blijven waarborgen van hetgeen wat ze produceren. Dit zorgde ervoor dat tegenwoordig de producten met dit label weer van relatief goede kwaliteit zijn.
PRC
Benieuwd waar jouw producten vandaan komen met het label ‘Made in PRC’? En waar deze afkorting voor staat? De afkorting staat niet alleen voor de locatie waar het product geproduceerd is, maar het vertelt een veel groter verhaal. Maar om allereerst tot de essentie van de afkorting te komen, het verwijst naar alle producten die geproduceerd zijn in de Volksrepubliek China. Je kunt het daarom vergelijken met het label ‘Made in China’, dat we allemaal wel kennen. Behalve dat de afkorting iets zegt over de origine van het product, zegt het ook iets over dat deze producten vaak goedkoop zijn. China heeft namelijk relatief goedkope arbeidskrachten, wat de productiekosten ook lager maakt. Maar niet alleen dat maakt het verschil, ook de binnenlandse logistiek is erg ver ontwikkeld in China. Dit zorgt ervoor dat de benodigde materialen van producten gemakkelijk en snel getransporteerd kunnen worden binnenlands. Dit zorgt er ook voor dat de productiekosten relatief lager liggen dan in andere landen. De hevige onderlinge concurrentie in China zorgt ook voor goedkope productiekosten. Hoewel de producten met een Made in PRC label vaak goedkoop zijn, zijn ze dus niet per se van lagere kwaliteit. De kwaliteit wordt gewaarborgd ondanks dat er zo veel mogelijk gepleit wordt voor kostenbesparing.
Internationale handel
Door de jaren heen is China de grootste exporteur geworden en dit heeft ontzettend veel impact gehad op de internationale handel. Van kledingstukken tot aan meubels worden tegenwoordig in China geproduceerd. Dat China uitgegroeid is tot zo’n belangrijke factor binnen onze internationale handel heeft ook impact op de afhankelijkheid van dit land. Dit was al helemaal merkbaar gedurende de covid pandemie. Opeens werd de wereldwijde handel verstoord en was het duidelijk hoe afhankelijk we zijn van de import vanuit China. Dit heeft ertoe geleid dat veel bedrijven minder afhankelijk van China willen zijn in hun toeleveringsketen. De laatste jaren is China ook een steeds belangrijkere rol aan het innemen binnen de handel van technologie. Waarschijnlijk ken je bijvoorbeeld het bedrijf Huawei dat telefoons produceert. Daarnaast ken je waarschijnlijk wel één van de bekendste apps momenteel, genaamd TikTok. Deze app is in handen van het Chinese bedrijf ByteDance. Maar liefst 1,5 miljard mensen gebruiken deze app. Dit heeft ook geleid tot zorgen over de invloed van China op de privacy van deze technologieën. Al met al kun je dus vaststellen dat de groeiende invloed van China zowel bewondering als zorgen met zich meebrengt. Toch was de Chinese economie in het tweede kwartaal van vorig jaar relatief vertraagd. De groei bedroeg namelijk in deze periode slechts 0,4 procent, wat relatief erg laag is voor China. Sterker nog, sinds 2020 hadden ze niet meer zo’n lage groei meegemaakt. Maar waar had dit mee te maken? Blijkbaar zorgde het corona beleid van China voor deze stilstand. De lockdown van Chinese steden raakte de economie van China.
Waarde
Nu je weet waar de welbekende afkorting PRC voor staat en hoe China zich heeft ontwikkeld tot een grootmacht, is het niet gek om te bedenken dat China’s waarde in handel op zo’n 700 miljard ligt per jaar. China heeft maar liefst een aandeel van 4,5 procent aan export binnen de wereldhandel. Dit is maar liefst vijf keer zoveel als voor de introductie van de marktwerking. De econoom Jianhong Zhang ziet deze relatieve omvang van handel als een belangrijke maatstaf. De import van China is namelijk 3,9 procent van het aandeel in de wereldhandel, wat lager is dan het percentage export. Als je ook kijkt naar de handelindex van China ten opzichte van andere landen zie je gelijk het belang van de handel met China. Hoe hoger dit indexcijfer, hoe meer relatieve belang de handel is met dat ene land. Dit indexcijfer is voor China’s export naar Europa relatief laag. Dus hoe vaak we ook het ‘Made in PRC’ label tegenkomen in Europa, de export naar de Verenigde Staten toe ligt nog veel hoger. Toch bedraagt de handel tussen Europa en China maar liefst 800 miljard euro. Daarmee is China voor Europa wel de grootste handelspartner als het gaat om geïmporteerde goederen. Wat betreft de exportmarkt van Europa is China de tweede grootste. Je kunt dus concluderen dat China voor ons een erg belangrijk handelsland is, maar dat het andersom relatief meevalt. Weet jij wat het belangrijkste exportproduct is van Europa naar China toe? Dat zijn auto’s. Het belangrijkste exportproduct van China naar Europa toe is vooral telecomapparatuur.
Chinese economie
In het algemeen draait de Chinese economie vooral op de primaire sector. Deze sector houdt zich bezig met het verbouwen en produceren van voedsel en het opgraven van grondstoffen. Denk bijvoorbeeld aan een ouderwetse boerderij of een veehouderij, waarbij groenten worden verbouwd of waar vlees vandaan komt. Ook China’s economie staat vooral bekend om hun grondstoffen en het voedsel dat opgeleverd wordt. Daarom speelt ook de nijverheid een grote rol binnen de Chinese economische sector. Je zult wellicht denken dat vooral veel gefabriceerde producten zoals speelgoed en meubels geëxporteerd worden vanuit China, maar twee derde van de export bestaat uit goederen in vrijwel onbewerkte staat. Nu je weet hoe de economische handelseconomie werkt tussen Europa en China, vraag je je wellicht af hoe het in specifiek zit tussen Nederland en China. Ook Nederlandse bedrijven importeren gemiddeld 60 miljard euro aan goederen uit China tegenwoordig. Dat blijkt uit de laatste CBS-cijfers van vorig jaar. Nederland speelt als land ook een grote rol voor de export van China. Ons land werkt namelijk als een zogenoemde toegangspoort naar Europa door de rol van de Rotterdamse haven. Sterker nog, China is onze derde handelspartner na Duitsland en België. Wist je dat de Duitse export naar Nederland maar liefst 73 miljard euro bedraagt? Ook Nederland is een belangrijke handelspartner van Duitsland, namelijk na Frankrijk de grootste handelspartner. We zijn dus niet slechts buurlanden, maar ook op economisch vlak hebben we veel aan elkaar.